ROZVOJ ČTENÍ VE ŠKOLCE – ČÁST PRVNÍ: CO SE DĚJE, NEŽ DÍTĚ PŘEČTE PRVNÍ SLOVO
18. 3. 2020
Ke čtení se má přistoupit ve chvíli, kdy je dítě skutečně připravené. Díky tomu pocítí nadšení a bude chtít ve čtení dále pokračovat.
Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu
Změnit jazyk stránky
14. 11. 2019
Každý kdo má děti a rozhodnul se je zapsat do školky, ví, jak důležitý krok a mezník to je nejen v životě dítěte, ale i rodičů. Převážně v dnešní době, kdy po dobu prvních tří let dítě vyrůstá převážně s maminkou a blízké i široké příbuzenstvo je často velmi vzdáleno. Mnoho dětí není připraveno na odloučení, které má nastat ze dne na den. Toho všeho jsou si učitelky velmi dobře vědomy a tak se snaží udělat první dny ve školce pro děti co nejpříjemnější. U nás tomu předchází mnoho kroků.
Nejprve u nás může dítě s rodiči navštívit třídu před zápisem do školky a hodinu v ní pobýt. Rodiče se tak mohou podívat na to, jak školka funguje přímo za běžného provozu. I budoucí školkáček tak může navštívit místo, kde bude pravděpodobně pak trávit tři roky svého života. Pomáhá to v mnoha směrech – rodiče se mohou vyptat přímo na určité věci a dítě má spojitost s tím, kam asi bude chodit. Má i velkou šanci potkat svou budoucí paní učitelku, tudíž to v první den nebude zcela neznámá osoba.
Dále pak máme pro rodiče zapsaných dětí schůzku ke konci školního roku. Dostanou informace o chodu školky, denním režimu, věcech, které je potřeba přes prázdniny připravit. A hlavně, jak připravit sebe a dítě na vstup do školky. Jak s dítětem o tomto kroku komunikovat, jaký režim nastavit, jak trénovat odloučení, jak se připravit na předání dítěte první den. Mnoho maličkostí a detailů, které jsou pro nás velmi důležité. Hlavně proto, aby se dítě cítilo co nejvíce v bezpečí. Jen dítě, které se cítí v bezpečí se rychle adaptuje na nové podmínky a bude mu v daném prostředí dobře a bude se správně vyvíjet. To je důležité pro rodiče, dítě, pedagoga i celou skupinu dětí. Ale někdy se vám i přesto stanou humorné situace a někdo vám do toho zvenku hodí nečekaně tak říkajíc „vidle“ ☺
Jedna z velmi humorných situací se stala před dvěma lety. Vše probíhalo dle výše popsaného, dítko se do školky těšilo, mělo v ní sourozence a navíc další o patro výše na základní škole. Bylo zvyklé na návštěvu třídy pro batolátka. Prostě ideální stav. V celém tom procesu ale zafigurovala sestra dané holčičky, kterou jsem předtím měla ve třídě ( děti u nás chodí často do jiné třídy než sourozenci a já pak přebrala třídu vedlejší ). Při jednom motivačním proslovu maminky o tom, jak to bude super, a jak se na ni Mili ( tedy já, jako učitelka těším ), se její sestra ozvala a říká jí: „Tak ty budeš chodit do třídy k Mili? No tak to se máš na co těšit, ta je pěkně přísná!“. Každopádně naštěstí daná informace nevypadala, že by dítě nějak vnitřně rozhodila. Že to ale v dítku zanechalo odezvu, jsme pochopily až po prázdninách.
Kdy přišel den D! Děti v září nastupují do školky. Holčičku jsem si přebrala, byla naprosto v pohodě. Jen mi maminka vyprávěla, co se dělo ráno, když je do školky vezla. Maminka popisuje celý den, jak to bude probíhat, kdo tam bude a ta najednou říká: „Já budu u Mili a ta je, ta je, ta je ….. ( nemohla si vzpomenout na slovo přísná, a tak říká ) …. ta je ….PŘÍŠERNÁ!“ ☺
Není nad to, když začínáte školní rok s přesně rozdanými kartami a víte, co vás čeká! Přeji všem učitelům a učitelkám nádherný školní rok plný skvělých dní a příhod s dětmi, které prostě stojí za to.
Mmch: holčičku stále učím a na verzi o učitelce jsem se raději neptala ☺
Mějte se krásně.
Mili
18. 3. 2020
Ke čtení se má přistoupit ve chvíli, kdy je dítě skutečně připravené. Díky tomu pocítí nadšení a bude chtít ve čtení dále pokračovat.
27. 2. 2022
Každé dítě je jiné, jinak staré a jinak citlivé. Všechny ale chtějí vědět, co se kolem nich děje.
26. 4. 2023
Čím je Montessori přístup specifický vám poví Hanka Chramostová v podcastu Mozaika vzdělávání Marka Adlera.
POD RADNICÍ 152/3
PRAHA SMÍCHOV