Proč vést děti ke čtení

9. 3. 2022

Petra Schwarzová Žallmannová

Všichni vnímáme knihy jako něco, co by nemělo v životě dětí chybět. Podvědomě bychom byli raději, kdyby děti víc četly a méně se věnovaly televizi, hrám a počítači. Proč je ale čtení tak důležité? Co nám dává?

V první fázi přípravy na čtenářství jde zejména o budování vztahu ke knize. Dospělý a dítě si vytvářejí silné pouto fyzické přítomnosti a absolutního soustředění. Když ti čtu, nemůžu dělat nic jiného, jsem jenom tvůj. V této předčtenářské fázi jsou děti absolutně závislé na časové dispozici a ochotě dospělých. Tady můžeme hodně rodičovských a pedagogických bodů získat, ale také hodně ztratit. Tady se buduje vztah k literatuře i ke knihám, jako fyzickým objektům, a pokud u milovníků příběhů neschopných samostatného čtení toto sdílení zanedbáme, bude se v pozdější době horko těžko dohánět.

Opakovaně se potvrzuje, že čím víc zkušeností s knihami si přinesete do první třídy, tím lépe jako žák prospíváte. A čím méně setkání s knihami máte, tím náročnější je vaše cesta ke vzdělání. Kdo měl hodně, má víc, kdo neměl dost, má ještě míň.1 A čeho že to najednou má malý předčtenář víc? Dokáže lépe udržet pozornost, protože je zvyklý poslouchat. Mnohdy má náskok s písmenky. Dokáže lépe vyvozovat děj z ilustrací a lépe dokáže interpretovat posloupnost děje. Má širší slovní zásobu. To jsou všechno formální úrovně zmiňované výhody, o nichž většina z nás samozřejmě ví. Ale to, o čem se mluví výrazně méně a co je z mého pohledu možná ještě důležitější, je složka rozvoje empatie, důvěry k dospělému průvodci a společenského sdílení. Příběhy o postavách, s nimiž by se děti ve svém životě pravděpodobně nesetkaly a možná nikdy nesetkají, jim rozšiřují vnímání obrovské šíře charakterů a nátur, schopností a handicapů. Čím víc víme o tom, jak je svět krásný ve své různosti, tím ochotněji jsme schopni akceptovat odlišnosti, vciťovat se do ostatních a následně pomáhat těm, kteří pomoc potřebují. Společné čtení buduje důvěru mezi posluchačem a předčítajícím. Je to silná vazba společných zážitků z četby, pocit ochrany díky fyzické blízkosti a absolutní pozornosti. Toto pouto se jistě bude hodit v době pozdější, kdy od nás bude pubertální dítě trháno přirozenou potřebou osamostatňování. A v neposlední řadě je zde touha sdílet příběhy a zážitky. Literatura je mnohdy vnímaná jako solitérní činnost, ale je to právě naopak, protože téměř každý čtenář má potřebu dojmy z četby sdílet. Podporou čtenářství tedy budujeme pocit sounáležitosti a vzájemnosti – doma i ve škole.

Z mého pohledu je snad nejdůležitější funkcí čtenářství podpora vytváření vlastního názoru. Jen ten, kdo má s čím srovnat, dokáže rozlišovat dobré od špatného. Jen takový člověk, který dokáže najít argumenty podporující vlastní názory je svobodný a těžko manipulovatelný. A co jiného bychom měli chtít pro své děti, než svobodu a nezávislost?

1 Trávníček, Jiří. Rodina, škola, knihovna – Náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje. Host, 2018.

 

Další články z blogu

Montessori podcast # 14

„Porod je základ mateřství, stavíme na něm celý náš život.“ „Porodnímu sálu stále kraluje porodní lůžko.“ „Máme právo cokoliv odmítnout.“ „To, co můžeme pro děti udělat, je žít šťastný život.“

číst více

Julie jde do školky

Jízda plná emocí – pohled učitelky a matky na proces adaptace.

číst více

Jak mluvit s dětmi o válce a o tom, co se aktuálně děje?

Každé dítě je jiné, jinak staré a jinak citlivé. Všechny ale chtějí vědět, co se kolem nich děje.

číst více