ROZVOJ PSANÍ – SMIRKOVÁ PÍSMENA
25. 3. 2020
Jak se v montessori pedagogice přistupuje k rozvoji psaní a čtení?
Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu
Změnit jazyk stránky
27. 2. 2022
Milí rodiče, zdravíme Vás na začátku tohoto týdne se smutkem v srdci způsobeným děním na Ukrajině.
Všichni se snažíme v nastávající situaci zorientovat a najít si svůj vztah k tomu, co se děje. Naším hlavním úkolem v Andílku je myslet na děti a pomáhat jim, aby se cítily bezpečně a aby v rámci svých možností chápaly, co se děje.
Pokud hledáte podporu v tom, jak s vašimi dětmi o těchto věcech mluvit, následující řádky by vám mohly být inspirací. Připravili jsme je ve spolupráci s Montessori Institute Prague a Norskou Montessori Asociací.
Jde o pár nejdůležitějších bodů, kterých se můžete držet až o těchto věcech budete přemýšlet. Pamatujte, prosím, na to, že každé dítě je jinak staré, každé dítě je jiné a každé dítě je jinak citlivé. Níže uvedené body jsou orientační a formulované obecně. Konečná forma toho, co vašim dětem sdělíte, je na vás a měla by být postavená na znalostech vašeho dítěte. Budiž vám následující řádky podporou v tomto nelehkém úkolu. Myslíme na vás a chceme, abyste věděli, že jsme v tom s vámi.
Zde tedy oněch několik tipů, jak na to:
Převezměte iniciativu a mluvte s vašimi dětmi o tom, co se děje. Možná o tom chtějí mluvit, ale nevědí, jak začít. Mluvte s nimi o svých vlastních obavách a starostech. Buďte otevření. Děti cítí, jak se cítíte vy. Skrývaná úzkost napáchá více škody, než věku přiměřená pravdivě sdílená informace.
Naslouchejte vašim dětem a umožněte jim klást otázky a mluvit o tom, čemu nerozumějí, čeho se bojí a co je zajímá. Zaměřte se na vytvoření prostoru pro rozhovor.
Dejte dětem jasně najevo, že je v pořádku mít strach a být smutný a že je dobré o tom mluvit. Pokračujte v rozhovoru v průběhu času, nechte dveře otevřené. Děti potřebují vědět, že za vámi mohou přijít každý den.
Nezapomeňte, že děti toho do sebe nasají víc, než si myslíte. Zprávy v médiích nejsou koncipovány pro děti a často se k nim dostanou jen kousky celku a ty pak nejsou schopny pochopit souvislosti. Buďte přiměřeným filtrem či strážcem informací.
Výchozím bodem pro rozhovor může být zpráva, kterou dítě vidělo v novinách nebo v televizi, nebo třeba to, že dítě zná někoho z dané oblasti nebo tam má příbuzné.
Buďte co nejkonkrétnější, vyhněte se používání složitých slov a terminologie.
Nezapomeňte, že malé děti často nechápou celý kontext a mohou se bát toho, co vidí, slyší, nebo protože zažívají, že dospělí mají obavy a strach. Starší děti mohou chápat více, ale mají potřebu mluvit o svých obavách a myšlenkách.
Pokud je to možné, omezte vystavování dětí častým zprávám v televizi a rádiu a dopřejte jim oddech, aby se mohly vzpamatovat.
Pomozte dětem získat pocit bezpečí tím, že jim budete vyprávět o všem, co lidé dělají pro to, aby našli řešení války a konfliktu. Hovořte o odpovědnosti a snaze dospělých o ukončení války a násilí.
Dodejte dětem naději vysvětlením aktivní přítomnosti mezinárodního společenství, například prostřednictvím přítomnosti OSN, Rady pro uprchlíky nebo jiných nevládních organizací. Na světě je mnoho dospělých, kteří chtějí mír, a to na obou stranách tohoto konfliktu.
Dospělí by měli podporovat děti, které chtějí pomáhat. Děti mohou vybírat peníze, posílat dopisy nebo kresby s požadavky na mír vládám svých zemí i jiných zemí apod. Pomozte jim aktivně se zapojit do pomoci druhým, pokud o to vaše děti stojí.
Přizvěte děti k rodinnému rozhodování např. o pomoci (kolik peněz poslat, kam, zda nabídnout ubytování apod.)
Mluvte s dětmi o konfliktu jako takovém, nejen o válce jako extrémním řešení. Buďte pozitivní, ukažte dětem, jak náročným obdobím projít.
Vaše, Hanka Chramostová za celý tým Andílka.
25. 3. 2020
Jak se v montessori pedagogice přistupuje k rozvoji psaní a čtení?
15. 6. 2023
Montessori jiskření s Věrkou Meluzínovou – Oklikou k učitelství - od lékařství k dětem.
13. 11. 2019
Všichni víme, že děti se učí psát v první třídě, ale rozvoj této náročné disciplíny přichází na řadu hned po jejich narození. Čím můžeme dětem pomoct?
POD RADNICÍ 152/3
PRAHA SMÍCHOV