Z workshopu o dětském čtení: Nejdůležitější je obklopovat děti knihami

9. 4. 2024

V úterý 26. března se otevřely dveře Andílka všem rodičům, kteří se chtěli dozvědět víc o dětském čtení. Speciální workshop věnovaný četbě a knihám si připravila Petra Schwarzová Žallmannová s Hankou Slabou. Sdělily nám spoustu zajímavých informací a skvělých knižních doporučení, které si nechceme nechat jen pro sebe. V následujícím článku se tak dozvíte, proč některé děti chtějí číst a jiné nikoliv, jak děti ke čtení vést nebo jaké knihy jim koupit.

„Jak vzpomínáte na své dětství a svou první knihu?“ Touto otázkou započala teoretickou část workshopu Hanka Slabá – vedoucí adolescentního programu a milovnice knih. Hodinu věnovala důležitým tématům jako: „Co získáváme čtením?“, „Proč bychom měli dětem předčítat?“ a „Jak čtení u dětí podpořit?“.

Lidský mozek není určen ke čtení, a proto je nesmírně důležité, aby se děti naučily zavčas a dobře číst.  Čtením získáváme informace, rozvíjíme si slovní zásobu i soustředění, učíme se lépe rozumět gramatice jazyka a můžeme ocenit jeho krásu. Máme z něj tělesný i smyslový prožitek, rozvíjí se nám představivost, kritické myšlení, sebereflexe i empatie, zrychlují se kognitivní procesy a zlepšuje se nám paměť. Hluboké čtení je dovednost, které se děti musí naučit, stejně jako se my dospělí učíme řídit.

Děti mají ke čtení a příběhům různý vztah. Pokud je vaše dítě přisvojovací typ, tak čtení upřednostňuje před jinou formou zábavy (např. film), protože má silnou imaginaci. Pokud je bedlivý typ, chce pochopit detaily. Tvořivý typ chce být součástí příběhu, čtení bere jako hru a v hlavě si tvoří alternativní příběhy. Vaše dítě může být také druhotný typ. Takové děti vnímají knihy jako odpočinek.

Jak ale čtení u dětí podpořit?

  1. Knihy, kam se podíváš: Nejdůležitější je připravené prostředí – děti by měly být knihami obklopené.
  2. Jít příkladem: Měli bychom číst nejen s dětmi, ale také před dětmi.
  3. Předčítat a sdílet: Když dětem předčítáme, tvoří si pevné pouto nejen ke knihám, ale také k nám. Díky předčítání můžeme dětem spoustu věcí vysvětlit hned, když v knihách narazíme na něco, čemu nerozumí nebo co je zajímá. Důležité je, abychom u předčítání byli plně přítomni.
  4. Svoboda volby: Dětem bychom měli nechat volnou ruku ve výběru knihy. Samy by se taky měly rozhodovat o tom, kdy budou číst, kde budou číst a s kým budou číst.
  5. Médium: Měli bychom zvážit médium, na kterém naše děti čtou. Když čteme stejný text na papíře a čtečce, při čtení na čtečce je omezena paměť, představivost i následnost čtení. Když čteme na mobilním telefonu, odvádí přístroj naši pozornost a nedostaneme se tak do hlubokého soustředění.
  6. Žít život s knihami: Knihy bychom s sebou měli s láskou nosit a prožívat s nimi život. Když to děti uvidí u nás, bude to pro ně přirozené.
  7. Rituály s knihami: Každá rodina si může vytvořit vlastní rituál kolem knih. Příkladem může být to, že na každé narozeniny dostane každý člen rodiny jednu knihu.

Jaké knihy dětem vybrat?

Druhou část workshopu si připravila Petra Schwarzová Žallmannová, která dětské knihy nejen čte, ale také o nich píše a ráda je chodí předčítat. Do Andílka jich spoustu přinesla a my si myslíme, že se níže zmíněné tituly budou líbit nejen vašim dětem, ale také vám.

Po jakých knihách sáhnout? (4-9 let)

  • Moje!, autorka: Klára Perssonová – kniha o vývojové fázi „To je moje!“, kterou musí překonat snad všechny děti (Host)
  • Hubert se vzteká, autorka: Nikola Hoření – kniha o emocích (Meander)
  • Roland, autoři: André François, Nelly Stéphane – obrazová knížka pro děti, která je oslavou nespoutané fantazie a dětského vnímání nezastřeného často omezeným a nudným pohledem dospělých na svět (Baobab)
  • Jonáš a Nenáš, autorka: Kari Stai – série o mrzoutovi Nenášovi a optimistovi Jonášovi  (Host)
  • Mega mamutice Matylda, autorka: Kim Hillyard – kniha, která dětem ukáže, že je v pořádku necítit se dobře (Albatros)
  • Krabička, autorka: Isabella Paglia – kniha o introvertech (Portál)
  • 100 dětí, autoři: Nora Coenenberg , Christoph Drösser – kniha dětem ukazuje, jak se různým dětem žije na světě (Portál)
  • Rufus rybaří, autor: Jaroslav Tvrdoň – průvodce pro mladé rybáře (Baobab)
  • COŽE? Kniha o dorozumívání a porozumění, autorka: Radka Píro – kniha pomůže dětem proniknout do tajů mezilidské komunikace (Albatros)
  • Vzory a tvary – kontrastní leporelo (Moravská galerie Brno)
  • Jakou barvu má nejdelší století? – knížka, která vypráví o barvách, vhodná pro předškolní děti a první stupeň (Národní galerie Praha)
  • Galerie moderního (č)umění – populárně-naučná literatura (Galerie moderního umění v Hradci Králové)

6-9 let

od 9 let

  • Ani holka, ani kluk, autorka: Marto Kelbl – první česky psaná kniha pro děti, která tematizuje život nebinárních a trans lidí (Paseka)
  • Podivuhodná robotí expedice, autoři: Taťána Rubášová, Jindřich Janíček – dva roboti se vydávají na výpravu a všechny pozůstatky lidského osídlení si vysvětlují tragikomicky špatně (Labyrint)

Pro starší (od 10 let)

pozn.: Při výběru knih se nemusíte striktně řídit věkovým doporučením, které najdete na přebalu jednotlivých knih nebo v tomto článku. Hranice jsou propustné a vy sami zvažte, co je pro vaše dítě vhodné a co není.

Pár tipů od Petry na závěr:

  • Děti bychom měli brát do knihkupectví i do knihoven a sledovat, po čem sahají.
  • Některé děti budou raději sahat po populárně-naučných knihách než po beletrii. Nechme je.
  • Děti neodmítají věci, které neznají, odmítají věci, které se jim nelíbí.
  • Pokud chceme děti nalákat na jiné knížky, nechme je povalovat po bytě.
  • Choďte do knihkupectví, kde mají i starší knihy. Je to pravděpodobně proto, že si za nimi knihkupci stojí a ví, že jsou kvalitní.
  • Předčítání a čtení jsou dvě odlišné věci.

Další články z blogu

Andílkův MasterChef: Motivované děti překonávají velké výzvy

Myslíte si, že děti na prvním stupni základní školy zvládnou samy upéct Oreo dort nebo profiterolky?

číst více

Montessori podcast # 15

„V mém dětství byly 30 km pochody pro 7leté děti běžné.“ „Jsem člověk, který se stále učí.“ „Děti ve věku 6-12 utáhnete na vařené nudli.“

číst více

Montessori podcast # 8

Žádné z dětí v naší škole není neviditelné. Montessori je práce na sobě a trvá celý život.

číst více