ROZVOJ PSANÍ ČÁST PRVNÍ – ZAČÍNÁ UŽ VLASTNĚ OD NAROZENÍ

13. 11. 2019

Povětšinou, když uslyšíme o grafomotorice a rozvoji psaní, máme dojem, že se to nás a našeho dítěte bude týkat až ve škole. Psaní je něco, co se tam většinou učí a odehrává. Ale je to opravdu tak? Překvapí vás, pokud vám někdo řekne, že vlastně to, aby dítě tuto velmi náročnou disciplínu zvládlo, je hodně kroků předtím, na které bychom měli myslet a zajistit, aby pak bylo úspěšné? Přišlo by někomu přehnané, pokud bych řekla, že vlastně začíná již po narození, nebo minimálně kolem prvního roku? Možná ano, možná ne. Pokud by pro vás byla tato informace nová, možná jsou tyto řádky určené právě vám.

Všeobecně často vnímáme věci velmi izolovaně. Nejinak je tomu právě u psaní. Máme dojem, že je to prostě určitá schopnost, kterou se děti učí povětšinou v první třídě. Ano, dozajista to tak je, ale jde spíše o to, jak úspěšně ji zvládnout může. A to často záleží na vývoji dítěte do té doby.

Na psaní se totiž podílí mnoho dílčích schopností, které by dítě do té doby mělo perfektně ovládat. Pouze namátkou, správné držení těla, správné držení tužky, uvolněné rameno, zápěstí, natrénovaný špetkový úchop, lehkost ruky, koordinace oka-ruky, prostorové vnímání, soustředění a mnoho dalšího. Nechci tady vypisovat všechny body a ani by to nebylo možné, tak se zaměřím pouze na pár z nich. Pokud by to někoho zaujalo, určitě jsou možnosti, jak si získat mnohem více informací.

Začnu rozvojem hrubé motoriky. To známe všichni, prostě potřebujeme umět dobře koordinovat své tělo. Pokud mají děti dostatek možností pobývat v různých prostředích, natrénují ho naprosto samostatně – v lese, na hřišti, doma, ve třídě. My navíc s ohledem na provoz třídy máme těch možností opravdu hodně od donesení si pomůcky ke stolu či na koberec (který se také musí připravit , opatrnou chůzí mezi dalšími koberci, trénováním koordinace chůzí po linii a mnoho dalšího.

Jemná motorika vypadá také jednoduše a logicky. Natrénujeme ji pouze činnostmi. Reálnými a opravdovými činnostmi. Všude okolo nás. Oblékáním, činnostmi v kuchyni jako je: krájení, mazání, mytí, utírání, zametání, leštění předmětů či mytí oken, žehlením, praním, správným stolováním a držením příboru (který jsou děti schopny zvládnout sami již na roce a půl), prací na zahradě a mnoha dalšími věcmi. Pravdou ale je, že k tomu často z bezpečnostního hlediska děti nepouštíme, což mi přijde věčná škoda (věřte nebo ne, děti to milují).

U nás je to pak ještě oblast smyslová, kde třídí smysly, tvary, lehkost ruky, špetkový úchop a další důležité aspekty.

Dále je to umění jako používání štětce, křídy, tuhy, tužky či čehokoliv dalšího. Tady ale začíná ten trik. Všechny tyto věci vedou k již výše uvedeným věcem a uvolnění ruky. Pokud ale ruka není připravena a dostane do ruky tužku, vytváří se NESPRÁVNÝ NÁVYK – jako špatné držení tužky, křečovitost, rytí a podobně. A jak známo, špatné návyky se přeučují hůře, než pokud si novou dovednost osvojujeme správně.

Rodičům nedoporučujeme dávat dětem do ruky tužky a fixy (či jakékoliv jiné psací náčiní) před tím, než dítě opravdu má vyvinutý špetkový úchop a je schopno držet tužku správně. Speciálně fixy bohužel napomáhají tomu, že pokud dítě přejde na pastelky, které nezanechávají tak výraznou stopu, často tlačí. Kreslit samozřejmě mohou i v mladším věku, ale jsou vhodné například voskové kapky. A pokud již jsou připraveny na pastelky, tak na tlusté, trojhranné, které napomáhají správnému úchopu. Abych neopomněla, důležitá je také velikost formátu, na který svůj výtvor vytváří v raném věku. Velikost plochy by měla být co největší právě pro uvolnění a trénink koordinace pohybu. Všechno od A4 níže není vhodný formát, dokud dítě nemá vyvinuty základní předpoklady. Je vhodné malování na tabuli, podlahu, velké formáty papíru (pokud správně drží štětec, křídy atd.). A pak už to nechat na něm. Nevytvářet předlohy, omalovánky nechat v šuplíku a užívat si toho co vytvoří.

A pokud tvoří u stolu, je důležité kontrolovat, jak sedí. Rovně, s uvolněnou rukou, nohama na zemi.

Toto je velmi důležitý předpoklad tomu, než dítě začne psát tužkou – a pokud je připraveno můžete se pustit do objevování světa ovládaného naší rukou a myslí – kreslení a následného psaní. Ale o tom zase příště.

Krásný den.

Další články z blogu

Montessori podcast # 13

Hádejte! „Super ninja na plný úvazek, který dokáže popsat špendlíkovou hlavičku na dva archy velikosti A4.“ Kdo je to? Ne…. Ne… Ano! Speciální pedagog na školním poradenském pracovišti!

číst více

Proč vést děti ke čtení

Čím víc zkušeností s knihami si přineseme do první třídy, tím lépe jako žák prospíváme. A čím méně setkání s knihami máme, tím náročnější je naše cesta ke vzdělání.

číst více

ROZVOJ ČTENÍ VE ŠKOLCE – ČÁST PRVNÍ: CO SE DĚJE, NEŽ DÍTĚ PŘEČTE PRVNÍ SLOVO

Ke čtení se má přistoupit ve chvíli, kdy je dítě skutečně připravené. Díky tomu pocítí nadšení a bude chtít ve čtení dále pokračovat.

číst více