Smyslové aktivity pomáhají u dětí rozvinout všech pět smyslů – hmat, zrak, sluch, čich a chuť. Pro batolata jsou aktivity na rozvoj smyslů velmi důležité. Od narození děti začínají poznávat svět všemi smysly.
Nejdřív jen pozorují a poslouchají. Jakmile je dítě schopné ovládat své ruce, popadne předmět v jeho blízkosti, aby jej prozkoumalo. Hmatový smysl zůstává důležitým nástrojem pro poznávání světa v raném dětství.
Existuje velmi jednoduchý a zábavný způsob, jak zapojit batole do senzorické aktivity prostřednictvím senzorických krabic. Smyslová krabička může být jakákoliv nádoba naplněná jakýmkoliv hmatovým materiálem, který děti zkoumají rukama.
CO BUDETE POTŘEBOVAT K VYTVOŘENÍ SMYSLOVÉ KRABIČKY?
- Nádobu
- Materiál – písek, čočka, krupička nebo mouka
- Malé předměty
JAK NA TO?
- Pozveme dítě, aby s námi pracovalo.
- Ukážeme mu malé pedměty, které jsme si pro něj připravili.
- Předměty si společně pojmenujeme.
- Ujistěte se, že všechny předměty zná (nejedná se o jazykovou hodinu a dítě musí znát všechny předměty pojmenovat).
- Vložte předmět do nádoby.
- Schovejte je do písku či jiného materiálu.
- Vyzvěte dítě, aby vložilo ruce do nádoby a hledalo předměty a zkusilo je pojmenovat.
- Ideálně se dítě dotkne předmětu, po hmatu jej pozná, pojmenuje a poté teprve vyndá z krabice.
U starších dětí j je možné použít i pásku na oči, aby je to nesvádělo k používání zraku.
V této krabičce jsem použila:
- klíč (je kovový, hladký a studený)
- malou knížku (je papírová a skládá se ze stránek)
- malý porcelánový hrnek
- dvě kuličky (jedna je gumová a jedna vlněná)
- dvě kostky (jedna dřevěná a jedna mramorová)
Poté co najdete všechny věci, je dobré opět o nich mluvit. K čemu se používají, zkusit je hledat doma nebo najít věci ze stejného materiálu či stejného tvaru.
Přejeme zábavné poznávání spolu s vašimi dětmi.
