Zprávy z farmy II.

14. 3. 2022

V týdnu od 28.2.do 4.3.jsme si užili další týden pobytu na farmě. 

Na začátku týdne za námi přijeli Mirka a Matouš Vlčkovi, majitelé farmy, na pravidelné měsíční jednání se studenty. Měli jsme na ně mnoho otázek týkajících se plánů na jaro a dalších věcí, kde se jejich a naše práce na farmě propojuje. Setkání mělo formální podobu týmového meetingu a my studenti jsme z něj sami dělali zápis. 

Dozvěděli jsme se, že se připravuje rekonstrukce toalet a sprch uvnitř domu. V přízemí budou dvě dívčí sprchy a toalety a v patře budou dvě chlapecké sprchy a toalety. Přibude nám také učebna s prosklenou stěnou, místo garáže. Budeme mít novou dílnu a nový sklad. 

Ve stodole nám majitelé vybudují dřevěnou podlahu, a také venkovní kuchyni. Budou zde též stoly a židle, abychom si mohli vařit i venku, a abychom se mohli učit venku. Také, až přijedou rodiče, budeme mít místo, kde si budou moci sednout a dát si nějaké občerstvení. Na to se moc těšíme. 

Mirka Vlčková zkoumá možnost získat dotaci na projekt revitalizace potoku Makyta, vodní nádrže a možná i na stavbu kořenové čističky. Tyhle věci jsou ve fázi průzkumu možností, a my doufáme, že dopadnou, protože bychom si všichni moc bychom přáli, aby farma fungovala ekologicky, a aby byla šetrná k přírodě. My teď přemýšlíme, kdo z nás by se chtěl na tomto projektu s Mirkou podílet. Máme možnost se na tom hodně věcí naučit. 

Povídali jsme si také o akcích, které se do léta budou na farmě konat. Chystají se za námi podívat ředitelé zahraničních Montessori škol, kteří budou v dubnu na školení v Montessori Institutu, a my je můžeme na farmě provést. Také za námi přijedou starostové okolních 11 obcí, a bude u nás schůzka Místní akční skupiny Hřebeny. Chceme farmu napojovat na okolní dění a tohle bude úžasná příležitost, jak se seznámit s místními aktivními občany z neziskovek, sboru hasičů, atd. Další komunitní akce chystá Soňa Havlíčková a brzy o nich budou také informace. 

Probírali jsme ještě řadu dalších věcí: kam umístíme kompost, co se senem, které nyní nepotřebujeme, jaké eko prostředky na farmu nakoupit, že se chystáme na projekt včely, a mnoho dalšího. 

V průběhu celého týdne na farmě nás provázela Zuzka, naše hlavní koordinátorka programu, která s námi sdílela dny i noci, semináře, aktivity, vaření i úklid. Byla naším styčným bodem.  Střídavě jsme se pohybovali mezi prací venku a semináři. Vytrvale jsme montovali náš nový nábytek a postele do pokojů. S Michalem jsme stavěli ptačí budky, přijela za námi Majda na španělštinu i Anička na fyziku, objevovali jsme přírodní zákonitosti přímo v terénu. Ten jsme využili opět i na zkoumání biologických znalostí v praxi s Jitkou. Dokončili jsme založení záhonů a připravili je na první osetí.

S Frantou jsme absolvovali matematický seminář, zpracovávali jsme v “Open work time” samostatnou práci z angličtiny a dalších oblastí našeho kurikula. S Vítězslavem jsme prožili úžasný hudební večer za zvuku piana, kytary a především zpěvu. 

Ve středu za námi také přijela ředitelka Hanka na návštěvu s Richardem, americkým pedagogem a nadšencem pro montessori a farmu, se kterým jsme si někteří z nás skvěle anglicky popovídali a pozvali jej na večeři. Bylo příjemné pohostit někoho u nás “doma” na farmě. A bylo příjemné vidět, jak je z našeho domova někdo tak nadšený. 

S Pavlou jsme v rámci společensko-humanitního bloku dlouho diskutovali současnou situaci ve světě v souvislosti s válkou na Ukrajině. Naše hodnoty a demokratické pilíře společnosti vnímáme velmi citlivě a na nás všechny současná situace doléhá. Na farmě jsme prožili týden jen sami pro sebe, ale od reality jsme se neodtrhli. Potřebovali jsme vše pořádně probrat, diskutovat, hledat odpovědi a vyjádřit své pocity a názory. Vždyť Montessori je cesta vzdělávání k míru. Naším společným úsilím je naučit se v naší komunitě společně žít, tím si upevňovat naše postoje, návyky a hodnoty i do dospělosti a života. Umět třídit informace, hledat je i kriticky o nich přemýšlet. Nepřejímat jen slyšené, ale umět o věcech přemýšlet, zpracovávat a mluvit. Umět pomoci a hledat řešení. Na to se potřebujeme zaměřovat. Cílem výuky tak není jen učit se z knih letopočty a vzorečky. Cílem je vyrůst v osobnost, myslící, pracující, pomáhající, ukotvenou ve společnosti a znalou vlastní hodnoty, s respektem k sobě a ostatním. 

Během týdne jsme prožili opět mnoho zážitků, aktivit, po večerech měli komunitní hry i chvilky komorního sdílení mezi sebou. 

Někteří z nás stále řeší, jak farmu skloubit s kroužky v Praze, co má pro nás větší význam, váhu, smysl. Jak vystoupit ze svého pohodlí doma a vrhnout se do samostatnosti mimo nároč rodičů. Zvažujeme, co chceme a jak se posunout dál ve svém dospívání. To vše je součástí naší cesty, je to vývoj a vůbec ne lehký. Je fajn mít kolem sebe dospělé, kteří nám v tom pomohou. Nalézt sami sebe a tu svou pravou cestu přímo pro nás. 

Za tým adolescentního programu a studenty sepsala Hanka Chramostová

Další články z blogu

Jak mluvit s dětmi o válce a o tom, co se aktuálně děje?

Každé dítě je jiné, jinak staré a jinak citlivé. Všechny ale chtějí vědět, co se kolem nich děje.

číst více

Montessori podcast # 7

Péče, soucit a laskavost tvoří v současném světě protiváhu moci a nespravedlnosti. Pro jedinečné dítě hledáme jedinečné knihy! Ať jsou v literatuře slyšeny marginalizované hlasy!

číst více

Montessori podcast # 10

Děti v chudších čtvrtích Keni neslyšíte plakat. Pozor na humanitární záchvaty! Nic neslibujte!

číst více