Zázraky technologie v rukou studentů – oprava metalofonu pomocí 3D tisku

5. 12. 2023

Na naší škole mě nejvíce baví hledat různé synergie napříč budovou. Jednu takovou jsme si vyzkoušeli v rámci IT projektu, kdy spojení smysluplného zadání, moderní technologie a nadšení studentů přineslo výsledek, ze kterého těžili všichni zúčastnění (a nejen ti 🙂).

Cíl

Když za mnou v září přišla Veronika z dětské skupiny, jestli bych si nevěděl rady s opravou metalofonu – krásné, ale poškozené hudební pomůcky – zrodil se nápad do opravy zapojit naše nejstarší studenty a naši nejmladší technologickou vychytávku – 3D tiskárnu.

Jádro problému totiž spočívalo v polámaných a zohýbaných plastových kolíčcích, které držely kovové ozvučné destičky. Navíc jsme do Andílka před časem pořídili 3D tiskárnu Prusa MINI, a studenti se nemohli dočkat, až si práci s ní vyzkoušejí.

Seznamování

Po seznámením s výzvou, která nás čekala, jsme se hned pustili do práce. Vysvětlili jsme si základy technologie 3D tisku a vrhli se na sestavování 3D tiskárny. Ta totiž dosud byla zabalená v krabici, částečně rozebraná. Část studentů stavěla tiskárnu, část držák na filamenty a ostatní zkoušeli obsluhu a zkušební výtisky na již sestavené tiskárně, kterou jsem s sebou přinesl.

Na projektu jsme celkem strávili 10 hodin společného času, z nichž většina se odehrála během jednoho intenzivního odpoledne na farmě. Prostředí farmy je pro velké projekty jako stvořené, čas zde plyne úplně jiným tempem, než v Praze, a je ho také neskonale více. Skupinka stavěčů tiskárny se dobrovolně pustila do práce hned po obědě, a to místo svého poledního klidu. 

The “Big Work”

Se sestavenou a zkalibrovanou tiskárnou jsme se již v plném počtu ponořili do tajů 3D tisku – studenti se seznámili s celým procesem, od vyhledání či vytvoření modelu, přípravy dat pro tisk až k samotnému tisku. Následovala samostatná práce – část studentů odvrtávala s Vítězslavem původní polámané kolíky, část se ponořila do modelování vlastních návrhů kolíčků v programu Tinkercad. Hotové návrhy jsme rovnou začínali tisknout, zkoušet, vylepšovat, a tak stále dokola až do večeře, kterou mezitím připravila vařící parta studentů.

Po návratu z farmy studenti doladili své návrhy, vybrali ten nejlepší a vytiskli dostatečné množství. V rámci reflexe jsme uspořádali debatní seminář o různých aspektech 3D tisku – studenti připravili argumenty pro a proti z hlediska environmentálních, ekonomických a společenských dopadů této technologie, a pak o nich diskutovali.

Předání opraveného metalofonu našim nejmenším Andílkům pak bylo krásným a dojemným završením celého projektu.

Postřehy a následná práce

  • Celý projekt od úvodního seznámení s „problémem“ po finální předání opravené pomůcky se vešel do necelých 2 týdnů poměrně intenzivní práce. Díky tomu studenti dobře udrželi soustředěnost a nasazení.
  • Nadšení studentů do práce připisuji i tomu, že výstupem projektu byla velmi smysluplná věc – oprava pomůcky, se kterou si o mnozí dospělí před tím nevěděli rady. Je to přesně v souladu s pozorováními a doporučeními Marie Montessori pro adolescentní věk: studenti potřebují dělat především smysluplné činnosti, a to bok po boku dospělých.

Práce s 3D tiskárnou tímto projektem v naší škole rozhodně nekončí. 3D tisk jsme představili i mladším žákům z elementary (tímto se omlouvám všem rodičům našich dětí, protože dobrá polovina z nich si přeje 3D tiskárnu pod stromeček 😇). 

Studenti v adolescentní třídě s tiskárnou často pracují, posledním příkladem byl tisk vykrajovátek, které použili na pečení perníčků v rámci naší charitativní snídaně na “Giving Tuesday”.

Další články z blogu

Co nám i dnes může nabídnout Montessori systém starý více než sto let?

Čím je Montessori přístup specifický vám poví Hanka Chramostová v podcastu Mozaika vzdělávání Marka Adlera.

číst více

Montessori podcast # 3

Montessori jiskření s Eliškou Malíkovou - O zodpovědnosti za svůj život. Jak se ke svému životu staví čtrnáctiletá studentka Montessori adolescentního programu.

číst více

Květen je lásky čas

Znáte to rčení, že květen je lásky čas? Láska může mít spoustu podob. Já jsem si dnes vybrala dva druhy lásky. Lásku rodinnou a lásku ke knihám. A jak tyto dvě lásky spolu souvisí? 15. května slavíme Den rodiny. Neumím si představit lepší způsob, jak ho oslavit, než je společný čas strávený nad knihou.

číst více