První týden na farmě si budeme navždy pamatovat!
24. 2. 2022
Stojíme na prahu něčeho nového, neznámého, a tušíme, že to bude velké, a tušíme, že ani nevíme, jak moc velké to bude.
Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu
Změnit jazyk stránky
15. 11. 2019
V předchozím článku bylo zmíněno, co vše ovlivňuje „schopnost“ dítěte v rozvoji psaní. Pokud všechny dílčí kroky byly úspěšně zvládnuty, přistupuje se v montessori pedagogice k další části a to nácviku psaní a kreslení pomocí tužky a tzv. kovových tvarů. Je to deset různých geometrických tvarů, které se skládají ze dvou dílků. Pokud se na tvary zaměříte cíleně a budete je zkoumat, zjistíte jednu zajímavou věc. Obsahují základní tahy pro rozvoj psaného písma. I když na první pohled může vypadat značně jednoduše s nimi pracovat, vězte, že to tak zcela jednoduché není, pokud chcete vytvořit dokonalé obrysy tvarů a jsou vám teprve cca. 4 roky. Navíc, pokud má být vnitřní šrafování zvládnuté.
Aby toho dítě bylo schopno, potřebuje mít dobře rozhýbanou ruku (rameno, zápěstí) a dobře rozvinutou jemnou motoriku – aby správně drželo tužku. Potřebuje mít rovněž dobře rozvinutou a zvládnutou koordinaci obou rukou, kdy každá dělá něco jiného.
Ukázku toho, jak přibližně probíhá prezentace dítěti, můžete shlédnout ve videu. Nejdříve se udělá vnitřní obrys, následně vnější a pak se vnitřek vyšrafuje. Pokud dítě zvládne dobře tuto dovednost, může začít kombinovat různé tvary dohromady a vytvářet tak vlastní mandaly. Každá je tak originální a vzniká na základě nabytých zkušeností. Dítě se tak může vyvíjet dle svých potřeb, které nejsou určované zvenčí. Stejně tak si řídí i vlastní pohled a zdokonalování.
V senzitivní fázi dokáží děti „nakreslit“ desítky a stovky podobných tvarů a mandal. Ty si pak mohou vázat do vlastních knih a sledovat tak svůj vlastní pokrok. Tuto schopnost trénují po následující dva roky, mají tedy dostatek prostoru, trénovat a zlepšovat svoji grafomotoriku. I když to vypadá jednoduše, není tomu tak a čas a trénink je zde klíčový – není to ze dne na den. Toto zdokonalování je předstupněm faktickému psaní, kterému se budeme věnovat zase příště.
Krásné dny.
Mili Pažická, vedoucí MŠ Andílek
24. 2. 2022
Stojíme na prahu něčeho nového, neznámého, a tušíme, že to bude velké, a tušíme, že ani nevíme, jak moc velké to bude.
28. 3. 2024
Představte si ideální školu, ideální děti, ideální učitele, ideální prostředí, představte si neomezené pozemky a finance… Jak by taková škola vypadala?
13. 4. 2022
Montessori zaplétání je činnost každodenního života a úžasný příklad toho, jak lze na jedné pomůcce naučit a rozvíjet mnoho dovedností.
POD RADNICÍ 152/3
PRAHA SMÍCHOV