Nejdůležitější je dětem říct: „Ať na internetu uvidíš cokoliv, neboj se o tom se mnou mluvit.“

23. 4. 2024

Žijeme ve společnosti závislé na technologiích a neustále hledáme cesty, jak zavést děti do kyberprostoru bezpečně, zdravě a smysluplně. Abychom lépe pochopili, co dnešní děti s obrazovkami a telefony prožívají, pozvali jsme si do Andílka Jana Kršňáka, který se věnuje přemýšlení o digitalizaci společnosti, inovativnímu vzdělávání a intuitivní pedagogice. Pro všechny zájemce z řad rodičů si připravil přednášku na téma Digiděti a život s nimi.

Když zavádíme digitální technologie do životů našich dětí a učíme je s nimi pracovat, stěžejní jsou dvě bezpečnostní pravidla. První zní: Nic na internetu není povinné a na nic nemusíš reagovat. To dětem můžeme vštípit jednoduchým: Nezvedej cizí telefony. Děti se tak naučí, že na telefon (nebo jakékoliv jiné technologické zařízení) nemusí reagovat, pokud nechtějí. To, že si elektronika říká o pozornost ještě neznamená, že jí pozornost musíme dát.

Druhé bezpečností pravidlo je stejně klíčové jako to první. Je třeba dětem vysvětlit, že ať se na internetu stane cokoliv, nemusí se bát nám to říct. Neexistuje žádná chyba, za kterou budeme děti obviňovat a žádný obsah, o kterém s námi nemohou mluvit. 

Téma digitálních technologií nás učí, že jako rodiče nemáme kontrolu nad svými dětmi. Jakmile mají přístup k internetu, nemůžeme mít kompletní přehled o tom, co tam dělají. A pokud si myslíme, že dětské zámky tento problém vyřeší, jsme na omylu. Nikdy totiž nemáme pod kontrolou telefony spolužáků a kamarádů, se kterými se naše děti stýkají.

Co nám tedy zbývá?

Budovat důvěru. Nastavit si s dětmi hranice a důvěřovat jim. Kontrola a strach nás totiž nikam nedovedou.

V našich silách je oddálit den, kdy děti technologie dostanou do ruky (do 7 let o nic nepřichází). V momentě, kdy se rozhodneme, že pravý čas na zasvěcení do digitálního světa nastal, skvělou pomůckou nám může být Rodinná dohoda o využívání a domácím úklidu technologií. Tu si můžeme přizpůsobit podle potřeb naší rodiny a neustále jí měnit.

3 rady, jak se chovat k digidětem

  1. Žádná elektronika není nic speciálního. Neměli bychom dětem dávat telefon k narozeninám ani k Vánocům. Jde o normální spotřební věc. 
  2. U dětí do 10 let je nejlepší na jejich telefon antivirus nedávat. Díky tomu děti uvidí, co všechno umí viry udělat. Když jim budeme vštěpovat, že za námi můžou s čímkoliv přijít, tak se ozvou, když na ně vyskočí něco, co se jim nebude líbit. Následně jim můžeme vysvětlit, co to znamená a dále s nimi pracovat. 
  3. Pokud si chce naše (dejme tomu 12leté) dítě založit sociální sítě, lepší je to dovolit. Když mu to zakážeme, je velká pravděpodobnost, že si je stejně založí, ale tajně. Pokud s ním ale budeme spolupracovat, můžeme profil založit společně, vším ho provést a ukázat mu, jak se používají. 

Další články z blogu

Třístupňová lekce

Třístupňová lekce v Montessori popisuje tři fáze učení navržené tak, aby podporovaly aktivní, organické učení a aby si děti mohly osvojit jazyk a pojmy prostřednictvím praktického objevování a zkoumání.

číst více

Montessori podcast # 12

Představte si ideální školu, ideální děti, ideální učitele, ideální prostředí, představte si neomezené pozemky a finance… Jak by taková škola vypadala?

číst více

Montessori podcast # 7

Péče, soucit a laskavost tvoří v současném světě protiváhu moci a nespravedlnosti. Pro jedinečné dítě hledáme jedinečné knihy! Ať jsou v literatuře slyšeny marginalizované hlasy!

číst více