ROZVOJ PSANÍ – KOVOVÉ TVARY ANEB JAK KRESLIT A PSÁT TUŽKOU

15. 11. 2019

V předchozím článku bylo zmíněno, co vše ovlivňuje „schopnost“ dítěte v rozvoji psaní. Pokud všechny dílčí kroky byly úspěšně zvládnuty, přistupuje se v montessori pedagogice k další části a to nácviku psaní a kreslení pomocí tužky a tzv. kovových tvarů. Je to deset různých geometrických tvarů, které se skládají ze dvou dílků. Pokud se na tvary zaměříte cíleně a budete je zkoumat, zjistíte jednu zajímavou věc. Obsahují základní tahy pro rozvoj psaného písma. I když na první pohled může vypadat značně jednoduše s nimi pracovat, vězte, že to tak zcela jednoduché není, pokud chcete vytvořit dokonalé obrysy tvarů a jsou vám teprve cca. 4 roky. Navíc, pokud má být vnitřní šrafování zvládnuté.

Aby toho dítě bylo schopno, potřebuje mít dobře rozhýbanou ruku (rameno, zápěstí) a dobře rozvinutou jemnou motoriku – aby správně drželo tužku. Potřebuje mít rovněž dobře rozvinutou a zvládnutou koordinaci obou rukou, kdy každá dělá něco jiného.

Ukázku toho, jak přibližně probíhá prezentace dítěti, můžete shlédnout ve videu. Nejdříve se udělá vnitřní obrys, následně vnější a pak se vnitřek vyšrafuje. Pokud dítě zvládne dobře tuto dovednost, může začít kombinovat různé tvary dohromady a vytvářet tak vlastní mandaly. Každá je tak originální a vzniká na základě nabytých zkušeností. Dítě se tak může vyvíjet dle svých potřeb, které nejsou určované zvenčí. Stejně tak si řídí i vlastní pohled a zdokonalování.

V senzitivní fázi dokáží děti „nakreslit“ desítky a stovky podobných tvarů a mandal. Ty si pak mohou vázat do vlastních knih a sledovat tak svůj vlastní pokrok. Tuto schopnost trénují po následující dva roky, mají tedy dostatek prostoru, trénovat a zlepšovat svoji grafomotoriku. I když to vypadá jednoduše, není tomu tak a čas a trénink je zde klíčový – není to ze dne na den. Toto zdokonalování je předstupněm faktickému psaní, kterému se budeme věnovat zase příště.

Krásné dny.

Mili Pažická, vedoucí MŠ Andílek

Další články z blogu

Zázraky technologie v rukou studentů – oprava metalofonu pomocí 3D tisku

Příkladem hledání synergie napříč budovou Andílka je IT projekt v rámci, kterého studenti adolescentního programu opravili Metalofon pro děti z dětské skupiny za použití moderní technologie 3D tisku.

číst více

Montessori podcast # 10

Děti v chudších čtvrtích Keni neslyšíte plakat. Pozor na humanitární záchvaty! Nic neslibujte!

číst více

JAK ROZVINOUT DĚTSKÉ SMYSLY?

Děti poznávají svět všemi pěti smysly. Proto je třeba rozvíjet hmat, zrak, sluch, čich i chuť, a to hned od narození.

číst více