ROZVOJ PSANÍ – KOVOVÉ TVARY ANEB JAK KRESLIT A PSÁT TUŽKOU

15. 11. 2019

V předchozím článku bylo zmíněno, co vše ovlivňuje „schopnost“ dítěte v rozvoji psaní. Pokud všechny dílčí kroky byly úspěšně zvládnuty, přistupuje se v montessori pedagogice k další části a to nácviku psaní a kreslení pomocí tužky a tzv. kovových tvarů. Je to deset různých geometrických tvarů, které se skládají ze dvou dílků. Pokud se na tvary zaměříte cíleně a budete je zkoumat, zjistíte jednu zajímavou věc. Obsahují základní tahy pro rozvoj psaného písma. I když na první pohled může vypadat značně jednoduše s nimi pracovat, vězte, že to tak zcela jednoduché není, pokud chcete vytvořit dokonalé obrysy tvarů a jsou vám teprve cca. 4 roky. Navíc, pokud má být vnitřní šrafování zvládnuté.

Aby toho dítě bylo schopno, potřebuje mít dobře rozhýbanou ruku (rameno, zápěstí) a dobře rozvinutou jemnou motoriku – aby správně drželo tužku. Potřebuje mít rovněž dobře rozvinutou a zvládnutou koordinaci obou rukou, kdy každá dělá něco jiného.

Ukázku toho, jak přibližně probíhá prezentace dítěti, můžete shlédnout ve videu. Nejdříve se udělá vnitřní obrys, následně vnější a pak se vnitřek vyšrafuje. Pokud dítě zvládne dobře tuto dovednost, může začít kombinovat různé tvary dohromady a vytvářet tak vlastní mandaly. Každá je tak originální a vzniká na základě nabytých zkušeností. Dítě se tak může vyvíjet dle svých potřeb, které nejsou určované zvenčí. Stejně tak si řídí i vlastní pohled a zdokonalování.

V senzitivní fázi dokáží děti „nakreslit“ desítky a stovky podobných tvarů a mandal. Ty si pak mohou vázat do vlastních knih a sledovat tak svůj vlastní pokrok. Tuto schopnost trénují po následující dva roky, mají tedy dostatek prostoru, trénovat a zlepšovat svoji grafomotoriku. I když to vypadá jednoduše, není tomu tak a čas a trénink je zde klíčový – není to ze dne na den. Toto zdokonalování je předstupněm faktickému psaní, kterému se budeme věnovat zase příště.

Krásné dny.

Mili Pažická, vedoucí MŠ Andílek

Další články z blogu

Proč vést děti ke čtení

Čím víc zkušeností s knihami si přineseme do první třídy, tím lépe jako žák prospíváme. A čím méně setkání s knihami máme, tím náročnější je naše cesta ke vzdělání.

číst více

Montessori podcast # 2

Montessori jiskření s Petrou Schwarzovou Žallmannovou - O lásce ke knihám. Jak motivovat děti ke čtení knih a jakými tituly vám dnes prozradí Opičí matka Petra Žallmannová.

číst více

Léto, čas snění a čtení

Určitě znáte ten okamžik, kdy si vaše dítě, už po sto padesát šesté vybere stejnou knihu. V té chvíli máte chuť někam se schovat.  Nezoufejte! Mám pro vás pár informací, které vás jisté potěší a s radostí budete s dětmi číst stejnou knihu pořád dokola.

číst více